mandag 6. april 2009

Studio Ghibli og Bowling

Jeg har hatt et sug til å se på Studio Ghibli-filmer denne uka. Det er nesten litt skremmende!
For de som ikke vet det, så er Studio Ghibli er et japansk firma som lager helt utrolig bra tegnefilmer. Hayao Miyazaki er en produsent som har lagd mange filmer, der i blandt "Spirited Away", "My neightbour Totoro" og "Mononoke-hime". Nesten alle filmene fra Ghibli får 5-ere og 6-ere.

Jeg har akkurat sett ferdig "Howl's Moving Castle" og her om dagen så jeg på "Laputa Castle in the Sky". I tillegg hører jeg på soundtrack fra forskjellige ghibli-filmer, hvor de fleste er instrumentale. Nå har jeg akkurat bestilt "Grave of the Fireflies" og "Nausicaa of the Valley of the Wind" (i tillegg til en mangabok). Jeg tror faktisk "Grave of the Fireflies" finnes i ekte film - ikke tegnefilm - så jeg har litt lyst til å sjekke den ut.

Woah, dette ble mange filmtitler! Uansett, hvis du er litt open-minded, og ikke har noe i mot å faktisk prøve og se en japansk film, så anbefaler jeg deg å sjekke ut noe av det Studio Ghibli har lagd. Spesielt Hayao Miyazaki sine arbeid (han er min favoritt blandt filmprodusentene).

Han som komponerer mye musikk til diverse Ghibli-filmer, er Joe Hisaishi, og han er kjempeflink! Jeg digger å høre på musikken hans (noe jeg gjør for øyeblikket). Han har mye morsomt!

I dag har jeg vært uvanlig støl i høyre underarm, og jeg tror grunnen til det er at jeg var og bowla med Thea i går (dvs. etter at vi mata måker og prata om mobiler). Jeg var spesielt god i starten av første serie, hvor jeg eide Thea lett, men så snudde det seg. Jeg tapa med god margin, kan man vel si? Jeg presterte blandt annet å miste bowlingballen bakover - jeg tror faktisk jeg har prestert det flere ganger i fortiden. Thea lo godt kan man si.

Thea i farta! Det ser ut som at ballen skal et eller annet sted langt, langt av gårde, og ikke bowles, sant?



Hvorfor følge strømmen, når man kan gå bakover?

1 kommentar: