mandag 7. desember 2009

Den gang da Flanderen sang

På 1000-tallet plasserte Guide av Arezzo neumene, en tidlig form for noter, på fire linjer. Minnesangerne løp rundt i Tyskland og sang om poesi og kjærlighet fra 1100 til 1300, mens trubadurene sang om sladder og temaer kirken ikke likte - sex og slikt - fra 1200 til 1500-tallet i Italia, Sør-Frankrike og Katalonia. John Dunstable var særlig glad i terser og sekster; han innførte treklangen på starten av 1400 en gang, og fra 1450 til 1600 var det flamske området senteret for musikkens utvikling. En sen kveld, den 7. desember 2009 satt Alice og skrev ei tidslinje om musikkhistoria fra 800-1750, og skal jeg fortelle deg en ting? Hun ble rimelig lei av renessanse-meg-her og barokk-meg-der!

Jeg har hørt gjennom tre cd-er, og for øyeblikket er det en debut-cd med Julie og David Coucheron som durer og går. For øyeblikket er det "Paganiniana" av Nathan Milstein for solo fiolin som synges i det vakre hjem. Yes, det går for øyeblikket i klassisk her i gården. I stad ble jeg faktisk sint på selveste Frederic Chopin, for at han var så gruelig flink til å komponere.

"Hei, jeg heter Alice, og jeg blir irritert av å sitte for lenge med lekser."


princess diana by *AsBeautyDies on deviantART

Hvorfor? Fordi det er et Diana-kamera med prinsessekrone på!


RainbowSlide
by * Lastscionz on deviantART

Hvorfor? Fordi det er en bæsj som sklir på en regnbue!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar